Communiceren over MVO: zorgt voor betekeningsvolle impact

27 mei 2013 - Yvonne Keijzers
Cone Communication en Echo Research voerden een wereldwijd onderzoek uit onder 10.287 consumenten in de 10 grootste landen ter wereld naar MVO communicatie. Uit het onderzoek blijkt dat het niet langer de vraag is óf een bedrijf aan MVO-communicatie moet doen, maar hoe zij kunnen zorgen voor een echte en betekeningsvolle impact.

Mondige consument let op reputatie
Uit het onderzoek komt een beeld naar voren van consumenten die beter geïnformeerd zijn en een groter netwerk hebben dan ooit tevoren. MVO is volgens de onderzoekers een essentiële reputatie strategie. Het beïnvloedt vertrouwen, affiniteit en loyaliteit.
Uit het onderzoek komt naar voren dat MVO-communicatie werkt als het bedrijf:
1. social media omarmt;
2. communiceert over het succes van MVO;
3. de MVO communicatie persoonlijk relevant is voor de klant.
 
Fouten maken mag
Slechts 6 procent van de ondervraagden vindt dat een bedrijf alleen maar bestaat om winst te maken. Maar liefst 85 % van de ondervraagden zegt dat het niet erg is als een bedrijf niet perfect is, zolang het maar eerlijk is over de pogingen die men doet.

Maar liefst 91% van de ondervraagden geeft aan te willen veranderen van merk, als dit wordt geassocieerd met een goed doel, tenzij prijs en kwaliteit hetzelfde zijn. Hetzelfde aantal wil graag horen wat ondernemingen doen op het gebied van MVO. Maar zij willen wel dat die boodschap eerlijk en helder is.

 

 

Deel dit bericht